viernes, 8 de enero de 2016

Competències bàsiques

Primer de tot dir què és una competència, la capacitat d'utilitzar els coneixements i habilitats, de manera transversal i interactiva, en contextos i situacions que requereixen la intervenció de coneixements vinculats a diferents sabers. A partir d'aquí llavors podem diferenciar dos tipus de competències: les competències transversals, i les competències específiques. Les primeres són les que engloben tot el currículum, és a dir, que s'integren tots els coneixements que es pretenen obtenir al llarg d'un període determinat; llavors podem contemplar que inclou les competències: comunicativa, metodològica i personal. En canvi, les competències específiques, sols estan relacionades amb un tema concret vinculat amb l'individu, és a dir, com ha de ser aquest, preparar-lo per allò que li pugui vindre en un futur; llavors en aquest camp s'incluran les competències de coneixement i interacció amb el medi, i la competència social i ciutadana.
Ara bé, totes aquestes competències tendran unes característiques, és a dir, estaran compostes d'uns continguts i uns components. Els continguts faran referència a quatre tipus; fets (noms i dates), conceptes (és necessari la seva comprensió per la seva adquisició), procediments (com s'arriba al coneixement d'aquesta competència), i actituts (com afronta l'individu aquesta competència). I per altra banda, els components, de quina ciència parteixen. En tenim tres tipus de components; disciplinars (competències que parteixen d'una sola ciència), interdisciplinars (competències que parteixen de dues ciències), i la metadisciplinar (no es basa en una o dues ciències, sinò en moltes més).

Una vegada tenim les competències assolides passem a una avaluació de competències, podriem definir-ho com una crítica sobre els resultats d'una acció en base a uns objectius fixats. Un procés contiu orientat a millorar el procés d'ensenyament aprenentatge. Podem apreciar que antigament teniem un estil d'avaluació centrat en proves escrites enfocat en un únic objectiu, la preparació i l'accés a la universitat (d'aquesta manera no es poden avaluar totes les competències mencionades anteriorment). Això desmotiva als alumnes d'aquella època, i l'únic motiu del qual van a classe és per obtenir una bona qualificació. AQUEST SISTEMA HA DE CANVIAR-SE. Llavors, arriba una nova forma d'avaluar, la qual s'aplica actualment, en aquesta s'avaluen totes les competències i es tenen el compte direfents factors com, realitzar no sols proves escrites, sinò orals, exposicions, etc. a banda d'estar en continua observació amb les diferents activitats realitzades a classe, l'evolució dels alumnes, i la seva capacitat d'enforntar els seus problemes.
Com podrem saber si ho assoleixen? Llavors amb els diversos identificadors, el seu domini; fets, conceptes, procediments i actituts.

https://magic.piktochart.com/output/10306895-untitled-infographic-conflict-copy 

No hay comentarios:

Publicar un comentario