Primer de tot dir què és
una competència, la capacitat d'utilitzar els coneixements i
habilitats, de manera transversal i interactiva, en contextos i
situacions que requereixen la intervenció de coneixements vinculats
a diferents sabers. A partir d'aquí llavors podem diferenciar dos
tipus de competències: les competències transversals, i les
competències específiques. Les primeres són les que engloben tot
el currículum, és a dir, que s'integren tots els coneixements que
es pretenen obtenir al llarg d'un període determinat; llavors podem
contemplar que inclou les competències: comunicativa, metodològica
i personal. En canvi, les competències específiques, sols estan
relacionades amb un tema concret vinculat amb l'individu, és a
dir, com ha de ser aquest, preparar-lo per allò que li pugui
vindre en un futur; llavors en aquest camp s'incluran les
competències de coneixement i interacció amb el medi, i la
competència social i ciutadana.
Ara bé, totes aquestes
competències tendran unes característiques, és a dir, estaran
compostes d'uns continguts i uns components. Els continguts faran
referència a quatre tipus; fets (noms i dates), conceptes (és
necessari la seva comprensió per la seva adquisició), procediments
(com s'arriba al coneixement d'aquesta competència), i actituts (com
afronta l'individu aquesta competència). I per altra banda, els
components, de quina ciència parteixen. En tenim tres tipus de
components; disciplinars (competències que parteixen d'una sola
ciència), interdisciplinars (competències que parteixen de dues
ciències), i la metadisciplinar (no es basa en una o dues ciències,
sinò en moltes més).
Una vegada tenim les competències assolides passem a una avaluació de competències, podriem definir-ho com una crítica sobre els resultats d'una acció en base a uns objectius fixats. Un procés contiu orientat a millorar el procés d'ensenyament aprenentatge. Podem apreciar que antigament teniem un estil d'avaluació centrat en proves escrites enfocat en un únic objectiu, la preparació i l'accés a la universitat (d'aquesta manera no es poden avaluar totes les competències mencionades anteriorment). Això desmotiva als alumnes d'aquella època, i l'únic motiu del qual van a classe és per obtenir una bona qualificació. AQUEST SISTEMA HA DE CANVIAR-SE. Llavors, arriba una nova forma d'avaluar, la qual s'aplica actualment, en aquesta s'avaluen totes les competències i es tenen el compte direfents factors com, realitzar no sols proves escrites, sinò orals, exposicions, etc. a banda d'estar en continua observació amb les diferents activitats realitzades a classe, l'evolució dels alumnes, i la seva capacitat d'enforntar els seus problemes.
https://magic.piktochart.com/output/10306895-untitled-infographic-conflict-copy |
No hay comentarios:
Publicar un comentario